Etapy produkcji w przypadku filmów fabularnych, czy filmów promocyjnych są do siebie bardzo podobne. Każdy z filmowców wypracowuje indywidualnie własny styl pracy, jednak opiera go na wspólnym dla wszystkich wzorze. Różnica w dużej mierze polega na skali produkcji filmowej. Jak ona dokładnie wygląda? Pokażemy to na przykładach.
Wstęp – produkcja filmów fabularnych vs filmów promocyjnych
Aby dobrze uchwycić istotne różnice pomiędzy filmami fabularnymi a filmami promocyjnymi, pokażemy je na konkretnych przykładach. Reprezentantami filmów fabularnych będą „Mocna kawa wcale nie jest taka zła” Aleksandra Pietrzaka i „Psy” Władysława Pasikowskiego, gdyż nadają się do tego idealnie. Podstawą filmów fabularnych są scenariusze, niektórzy z nas mogliby dodać dobre scenariusze, ale co stanowi o mianie dobrego scenariusza? „Psy” w ciągu sześciu tygodni od premiery zgromadziły ponad 300 tysięcy widzów i był to absolutny rekord w tamtym okresie. Natomiast film Aleksandra Pietrzaka jest krótkometrażową etiudą, która przez wielu krytyków okrzyknięta jest kultowym filmem, którego dialogi przejdą do historii.
Cechy produkcji filmów fabularnych
Produkcja filmów fabularnych jest bardziej złożona, tak samo, jak sama historia, wątki i bohaterowie, którzy w niej występują. W zależności od wielkości produkcji i jej rozmachu cała ekipa może liczyć nawet kilkaset osób. Jednak w przypadku polskich produkcji, gdzie producenci bardzo pilnują budżetów, pracowników na planie jest raczej kilkudziesięciu. W zależności od kręconych scen operatorzy filmowi korzystają z różnych kamer, wypożyczają dodatkowy sprzęt do uchwycenia odpowiednich scen, natomiast dźwiękowcy pracują nad najlepszą jakością dźwięku. Można się sprzeczać, co tak naprawdę najważniejsze jest w filmie fabularnym. Scenariusz, reżyseria, montaż, dźwięk, czy może budżet na promocję? Jedno jest pewne, wszystkie wspomniane elementy muszą wspólnie pracować na całościowy sukces filmu.
Film promocyjny vs film fabularny
Natomiast film promocyjny to nic innego, jak krótkie wideo, który możemy obejrzeć na wielu różnych platformach. Taki film ma za zadanie zaangażować widza na tyle, by ten skorzystał z reklamowanych usług czy kupił promowany produkt. W ciągu nawet kilkudziesięciu sekund musi przekazać wszystkie najważniejsze informacje, zaprezentować działanie, efekty i przekonać potencjalnego klienta. Reżyser filmu fabularnego musi skupić i utrzymać uwagę widza znacznie dużej, co niekiedy jest nie lada wyzwaniem.
Punkt ciężkości filmów – widz vs klient
W przypadku porównywanych filmów, najważniejszy jest odbiorca. W filmie fabularnym jest to widz, a w promocyjnym – klient. To właśnie klient jest głównym i właściwie jedynym celem reklam. Trzeba najpierw poznać odbiorcę, jego potrzeby i problemy. Potem dopiero możemy pokazać mu, jak dzięki naszej firmie, poprawi się jakość jego życia. Nie oznacza to jednak, że filmy promocyjne znacząco różnią się od krótko- czy długometrażowych dzieł. Filmy promocyjne także muszą opowiadać historię, której najważniejszym elementem są ludzkie emocje. Angażują więcej niż jeden zmysł jednocześnie, pobudzają wyobraźnię. Mają także ustalony scenariusz. Chociaż motywacje kierujące autora reklamy są inne, niż twórcy filmu fabularnego, kierują nimi takie same zasady. Nawet reklamy pozornie spontaniczne, mają swoją określoną budowę.
Jak tworzy się filmy promocyjne?
Jak wygląda więc proces tworzenia tego typu wideo? Przede wszystkim trzeba określić profil odbiorcy filmu i kanały dystrybucji. Po pierwszych ustaleniach należy przygotować wstępną koncepcję, nadać mu rysy i ogólny pomysł. Ten trzeba jednak skonsultować z klientem i zmodyfikować według jego wymagań. Następnie zostaje stworzony docelowy scenariusz i storyboardy. To różni reklamy od długometrażowych filmów: przygotowywane są rysunki z poszczególnymi scenami.
Po stworzeniu rysunków scen kręcenie klipu reklamowego nieróżni się niczym od większych produkcji. Rozpoczyna się proces castingu, ustalane są lokalizacje zdjęć i wszystkie inne szczegóły. Praca na planie i realizacja zdjęć trwa od dnia do nawet kilku tygodni – zależy od zaawansowania reklamy. Potem ekipa wykonuje wstępny montaż i produkt konsultuje się z klientem. Po zatwierdzeniu można przystąpić do postprodukcji, wraz z wszelkimi efektami, ostatecznym montażem i udźwiękowieniem.
Film promocyjny a jego wpływ na potencjalnych klientów
Profesjonalnie zrobiony film promocyjny ma dużą moc – moc, która zmienia widzów w klientów. Żeby ją posiąść, nie wystarczy wyprodukowanie spotu reklamowego składającego się z ładnych obrazków, okraszonych przyjemną dla ucha muzyką i wychwalanie promowanego w nim produktu. Tak, jak w przypadku filmów fabularnych, nie warto przerabiać czyiś pomysłów, produkować filmów taśmowo, opartych tylko na utartych schematach. Chociaż film promocyjny wydaje się jedynie jednym z narzędzi marketingowych, dzisiaj trudno sobie wyobrazić kampanię reklamową bez przynajmniej jednego spotu. Nie zawsze klip będzie puszczany w telewizji – social media, różne portale czy YouTube liczą się dzisiaj równie mocno.
Czym więc różni się produkcja filmów reklamowych czy fabularnych
Współcześnie coraz mniejszą ilością aspektów. Z pewnością główną różnicą jest wielkość i rozmach produkcji oraz zazwyczaj ilość osób zaangażowanych w jego tworzenie. Spot promocyjny to krótka historia, opowiedziana w kilkudziesięciu sekundach. W przypadku filmu fabularnego scenariusz może być bardziej złożony, wielowątkowy. Nawet te różnice się teraz potrafią zacierać. Ogromne koncerny inwestują w swoje reklamy setki tysięcy, a nawet i miliony dolarów. Jednak jak w przypadku filmów fabularnych – nawet z mniejszym budżetem można osiągnąć zamierzony sukces. Trzeba jednak podejść do tego jak do długotrwałej inwestycji.